Kindcentrumgids
Hieronder vindt u onze Kindcentrumgids. Wij zijn trots om u te laten lezen wat wij met elkaar hebben opgebouwd en nog verder gaan uitbouwen de komende jaren. Deze gids is verbonden met ons Koersplan. Daarin staan onze missie, onze kernambities en het meerjarenbeleid beschreven.
Wij willen in de toekomst dienen als kennisplatform voor alle kindcentra in de regio, om zo voor alle professionals een voorbeeld te zijn hoe men dagelijks kan werken aan de opvoeding en ontwikkeling van kinderen. Kortom: Samen de toekomst mooier maken!
Deze gids geeft u, naast allerlei praktische zaken, een beeld over de opzet van het kindcentrum, het onderwijskundig concept, het opvang concept en de wijze waarop het team het kindcentrum inhoud en vorm geeft.
De jaarlijkse wijzigingen, zoals het gymrooster, zijn terug te vinden in hoofdstuk 0.
We hopen van harte dat de uren die uw kind onderdeel mag uitmaken van Balans naar volle tevredenheid zullen verlopen.
Team Kindcentrum Balans
Hoofdstuk 0 | Actuele informatie schooljaar 2024 - 2025
Rood | ma | middag | di | ochtend | do | ochtend |
Oranje | ma | ochtend | di | ochtend | wo | ochtend |
Geel | ma | ochtend | wo | ochtend | do | ochtend |
Groen | ma | ochtend | di | middag | do | ochtend |
Blauw | ma | middag | di | ochtend | wo | ochtend |
Paars | ma | ochtend | di | ochtend | do | ochtend |
Roze | di | middag | di | middag | do | middag |
Maandag | Dinsdag | Woensdag | Donderdag | Vrijdag | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
8:30-9:15 | 7a | 8:30-9:15 | 5b | 8:30-9:15 | 5a | 8:30-9:15 | 4c | 8:30-9:15 | 6b | 8:45-9:30 | 8c |
9:15-10:00 | 7b | 9:15-10:00 | 4a | 9:15-10:00 | 5c | 9:15-10:00 | 4b | 9:15-10:00 | 6a | 9:30-10:15 | 8a |
10:00-10:45 | 6a | 10:15-11:00 | 8b | ||||||||
10:30-11:15 | 7c | 10:30-11:15 | 4b | 10:45-11:30 | 6b | 10:30-11:15 | 4c | 10:30-11:15 | 6c | 11:00-11:45 | 7b |
11:15-12:00 | 8c | 11:15-12:00 | 4c | 11:30-12:15 | 6c | 11:15-12:00 | 3c | 11:15-12:00 | 5a | ||
13:05-14:00 | 8b | 12:45-13:30 | 3a | 13.00:13:45 | 3b | 13:05-14:00 | 5c | 13:15-14:00 | 7c | ||
14:00-14:55 | 8a | 13:30-14:15 | 3c | 13:45-14:40 | 3a | 14:00-14:55 | 5b | 14:00-14:45 | 7a | ||
14:15-15:00 | 3b |
Voor de bovenbouw hebben wij op vrijdag de beschikking over de sporthal in Leidschenveen.
Het schoolreisje is voor aankomend schooljaar gepland voor 20 september 2024.
De kinderen van groep 8 zullen op kamp gaan van 14 t/m 17 april 2024. De kosten hiervoor worden zo spoedig mogelijk bekend gemaakt.
Bij deze willen wij de volgende opmerking maken: de resultaten van het onderwijs zijn niet alleen afhankelijk van de kwaliteit van het gegeven onderwijs, maar ook van de startvaardigheden en de mogelijkheden van het kind. Wij willen daarnaast benadrukken dat niet het eindresultaat, maar het proces daar naartoe de kwaliteit van je onderwijs maakt. Op onze basisschool zijn in het afgelopen schooljaar (2023– 2024) de volgende schooladviezen afgegeven:
Praktijkgericht onderwijs | 0 | VMBO theoretische leerweg | 11 |
VMBO Basis | 1 | VMBO theoretische - HAVO | 19 |
VMBO Basis – kader-beroepsgerichte leerweg | 2 | HAVO | 13 |
VMBO kaderberoepsgerichte leerweg | 5 | HAVO - VWO | 17 |
VMBO kaderberoepsgericht- theoretische leerweg | 3 | VWO | 20 |
Aanmeldprocedure voortgezet onderwijs schooljaar 2024-2025
In groep 8 krijgen de kinderen een schooladvies voor de overgang naar de middelbare school. Dat is een belangrijk moment in de schoolloopbaan van een kind. De hele procedure wordt geleid door BOVO Haaglanden. Op hun website kunt u alle informatie lezen die voor u van toepassing is: www.bovohaaglanden.nl.
Totstandkoming schooladvies
In de meeste gevallen zit uw kind al geruime tijd op Balans. In dat geval kennen wij uw kind goed en hebben wij al vaker met u gesproken over hoe uw kind zich ontwikkelt. Op onze school werken wij met het CITO-leerlingvolgsysteem (LVS). Behalve de toetsen van het CITO nemen wij ook andere (methode gebonden) toetsen af. De uitslagen van deze tussentijdse (CITO-) toetsen worden altijd op de ouderavonden met u besproken. Ook vindt u de uitslagen bij de rapporten. Hierdoor heeft u goed zicht op het niveau van uw kind. Eind september in leerjaar 8 nemen we de NIO toets af. Deze toets geeft een indicatie van de cognitieve capaciteiten op dat moment van de kinderen en genereert een niveau-indicatie.
Samen met de leerkrachten van groep 6 t/m 8 bespreken de IB-er en de directie alle gegevens en komen samen tot een weloverwogen voorlopig schooladvies. Wellicht is het goed om u te realiseren dat wij niet alleen naar de toetsen kijken hoe uw kind zich ontwikkelt. Bij het bepalen van het schooladvies bekijken we het kind zo breed mogelijk. Wij nemen mee:
• Het rapport
• Huidig uitstroomprofiel (HUP) groep 6
• Huidige Uitstroom Profiel (HUP) groep 7
• Methode gebonden toetsen
• LVS (leerlingvolgsysteem)
• NIO (Nederlandse intelligentietest voor onderwijsniveau)
• SCOL (sociale competentie observatie lijst)
• Werkhouding
• Huiswerk
• Algemene indruk/observaties
De overstap naar het voortgezet onderwijs
In oktober worden alle ouders van kinderen uit groep 7 en 8 uitgenodigd voor een informatieavond met als onderwerp ‘De overstap naar het voortgezet onderwijs’. Tijdens deze avond wordt u geïnformeerd over de verschillende vormen van voortgezet onderwijs, de toelatingsnormen en de wijze waarop het voortgezet onderwijs bij ons in de buurt is georganiseerd. U ontvangt in groep 7 bij het tweede rapport een huidig uitstroomprofiel. Met behulp van deze informatie kunt u zich oriënteren op de scholen voor voortgezet onderwijs in de regio. Hierna maakt u met uw een kind een voorkeurslijst. In groep 8 kunt u nogmaals de open dagen bezoeken en de lijst bijstellen. Deze lijst wordt bij de eerste school van aanmelding ingeleverd binnen de aangegeven data. Verder krijgt u van ons in het najaar in groep 8 ook een folder van BOVO Haaglanden met alle belangrijke informatie.
Het eindadvies
Het schooladvies van de basisschool dient voor februari te worden vastgesteld. Dit schooladvies is bindend voor toelating tot het voortgezet onderwijs. Dat wil zeggen: de middelbare school moet uw kind toelaten op het niveau van het schooladvies. Een hoger niveau mag ook. Plaatsing op een lager niveau mag alleen als ouders daarom verzoeken. Alle kinderen maken in groep 8 een verplichte eindtoets. Op Balans is dat de doorstroomtoets. De uitslag hiervan geldt als een tweede gegeven naast het schooladvies. Heroverweging op basis van de uitslag van de doorstroomtoets. Doet uw kind het beduidend beter op deze toets dan verwacht, dan zullen wij het advies heroverwegen. Onze school kan besluiten het advies naar boven bij te stellen. Maar let op: dit hoeft niet. We kunnen ook besluiten het oude advies te handhaven. We zullen u altijd betrekken bij onze overwegingen. Als het advies naar boven wordt bijgesteld, moet uw kind op dit niveau worden toegelaten. De middelbare school mag uw kind dan dus niet weigeren omdat er twijfel is of uw kind het niveau wel aankan. Het kan gebeuren dat er op de middelbare school van uw keuze geen plaats meer is op het nieuwe niveau. Dan mag uw kind wel worden geweigerd en zult u op zoek moeten gaan naar een andere school. Indien uw kind de eindtoets minder goed maakt dan verwacht, dan blijft het eerder gegeven schooladvies gewoon gelden. Bijstelling naar beneden is dus niet aan de orde.
Onderwijskundig rapport
Alle bovengenoemde zaken worden vastgelegd in een OKR. Dit onderwijskundig rapport leggen wij voor aan de scholen van het voortgezet onderwijs. De scholen van het voortgezet onderwijs besluiten op basis van het onderwijskundig rapport of zij een leerling wel of niet aannemen. Om deze reden kunnen alle ouders het onderwijskundig rapport inzien, voordat dit naar de school van het voortgezet onderwijs wordt gestuurd. Als ouders en school het niet eens worden over de inhoud van het onderwijskundig rapport, kunt u altijd uw eigen visie aan het onderwijskundig rapport toevoegen. Het onderwijskundig rapport wordt via uw ouderportal naar de eerste school van uw voorkeurslijst verstuurd.
Belangrijke informatie schooljaar 2024-2025
Belangrijke adressen
Postadres school:
Klaverveld 5
2492MA Den Haag
070-3175214
info@kcbalans.nl
Postadres opvang:
Klaverveld 3
2492MA Den Haag
070-200 52 35 (BSO)
070-200 52 31 (KDV en PSZ)
vlietkinderen@kcbalans.nl
Bezoekadres:
Saffierhorst 105 2592 GK Den Haag
Postadres:
Postbus 93231
2509 AE Den Haag
Tel: 070-3001100
www.lucasonderwijs.nl
Mijke Snellemans
06-83638533
mijkesnelleman@denhaag.nl
Gemeente Den Haag
Dienst OCW/LLZ
070-3535454
Stichting GCBO
t.a.v. Landelijke Klachtencommissie
Katholiek
Onderwijs
Postbus 82324
2508 EH Den Haag
Telefoon: 070-3861697
Email: info@gcbo.nl
Contact verloopt via Vlietkinderen
Bucaillestraat 6
2273 CA Voorburg
CJG Leidschenveen
Harriët Freezerhof 199
2492 JC Den Haag
070-3539151
www.cjgdenhaag.nl
Zandvoortselaan 146
Postbus 53509
2505 AM Den Haag
070-4482829
www.hco.nl
Lieneke Bauer
06 226 95 381
l.bauer@smw-basisschool.nl
www.smw-basisschool.nl
Freezerhof 377
2492JC Den Haag
070-3179079
www.partou.nl
Jaap Hoekdreef 34
2492JS Den Haag
070 3012710
www.partou.nl
Harriet Freezerhof 30
2492 JD Den Haag
070-4444887
www.2samen.nl
Gildeweg 23
2632 BD Nootdorp
0181-613520
SKS Kinderopvang – Alles voor de kinderen
Hoofdstuk 1 | Het kindcentrum
Balans is gestart in 1998 en is sinds 2019 een kindcentrum. De medewerkers voor opvang zijn in dienst van Vlietkinderen en de medewerkers voor het onderwijs zijn in dienst van Lucas Onderwijs. Tevens is in het gebouw een groep gevestigd voor Voorschoolse Educatie (KNUS) gehuisvest.
Een kindcentrum is meer dan een school en een opvang. De bouwstenen zijn:
- We hebben het zo min mogelijk over ‘leerkrachten’ of ‘pedagogisch medewerkers’, maar over ‘professionals’ voor spelen, leren en ontwikkelen. We zijn samen één team. We werken intensief samen op de werkvloer en kijken vanuit onze eigen expertise naar wat kinderen nodig hebben. We maken gezamenlijk gebruik van alle faciliteiten en lokalen.
- Alle medewerkers werken vanuit dezelfde kernwaarden en visie op de wijze waarop kinderen leren en zich ontwikkelen. Dit is het fundament van het kindcentrum en richtinggevend voor keuzes en werkwijzen in de praktijk van alledag.
- We bieden een rijke speelleeromgeving met - verspreid over de dag - een breed aanbod van sport, kunst en cultuur, natuur, wetenschap en techniek, extra leerondersteuning of extra zorg. Buurt en ouders brengen ook inhoud in. Zo ontwikkelen kinderen kennis en vaardigheden en ontdekken ze wie ze zijn en willen zijn.
- We stellen persoonlijke doelen vast voor elk kind. Kinderen en ouders denken hierin actief mee. De voortgang wordt nauwlettend gevolgd.
- Het kindcentrum is een lerende gemeenschap waarin de behoefte van het kind centraal staat. Medewerkers leren van en met elkaar, ontwerpen en onderzoeken. De directie leidt het veranderingsproces en zorgt dat alle medewerkers optimaal kunnen bijdragen.
- Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, krijgen hulp en zoveel mogelijk in het kindcentrum zelf, liefst in het eigen leerjaar.
- Ouders en kinderen denken en doen mee. Ouders zijn belangrijke gesprekspartners voor de ontwikkeling van hun eigen kind en denken, doen en beslissen mee in het reilen en zeilen van het kindcentrum. Dat geldt deels ook voor de kinderen. Er is voor de opvang een decentrale oudercommissie en een kinderraad en voor het onderwijs een medezeggenschapsraad, een oudervereniging en een leerlingenraad.
- Kinderen leren en ontwikkelen zich de hele dag door, het kindcentrum is dan ook de hele dag geopend. De dagindeling kenmerkt zich door een goede balans van inspanning en ontspanning, bewegen en stilzitten. Met verplichte en vrijwillige onderdelen waaruit ouders en kinderen kunnen kiezen.
Ons kindcentrum speelt een centrale rol in de wijk en wij werken dan ook nauw samen met de verschillende organisaties in de wijk Leidschenveen zoals: andere basisscholen, de bibliotheek, verschillende instellingen voor voortgezet onderwijs, het stadsdeelkantoor, het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) en diverse sportclubs. Zo wordt bijvoorbeeld in de middag- en avonduren de gymzaal verhuurd aan buurt- en sportverenigingen.
Postadres school:
Klaverveld 5
2492MA Den Haag
070 - 3175 214
info@kcbalans.nl
Postadres opvang:
Klaverveld 3
2492MA Den Haag
070-200 52 35 (BSO) 070- 200 52 31 (KDV en PSZ)
kcbalans@vlietkinderen.nl
Kindcentrum Balans biedt regulier basisonderwijs aan ongeveer 700 kinderen, verdeeld over 20 groepen in het hoofdgebouw en 6 groepen in het bijgebouw. De groepsgrootte varieert tussen 28 en 32 kinderen.
Er is peuteropvang voor ongeveer 55 kinderen (waarvan ongeveer 16 in een VVE-groep), dagopvang voor ongeveer 70 kinderen van 0-4 jaar en buitenschoolse opvang voor ongeveer 240 kinderen. Alle kinderen die naar de buitenschoolse opvang van Balans gaan, volgen ook onderwijs bij Balans.
In totaal werken er zo’n 80 professionals in het kindcentrum die er alles aan doen om onze kinderen een mooie ontwikkeling door te laten maken. Het kindcentrum heeft, naast een directie, een team bestaande uit intern begeleiders, specialisten en onderwijsondersteuners, twee vakleerkrachten bewegingsonderwijs en een grote groep pedagogische en didactische professionals.
Een actueel overzicht van de samenstelling van het team kunt u hier vinden:
Ons kindcentrum is een samenwerking tussen Stichting Lucas Onderwijs en Stichting Vlietkinderen.
Lucas Onderwijs beheert 46 scholen voor basisonderwijs, 32 vestigingen voor voortgezet onderwijs en 7 scholen voor speciaal basis- en voortgezet onderwijs.
Vlietkinderen heeft 23 opvanglocaties voor dagopvang, peuteropvang, peuterspeelzaal en buitenschoolse opvang.
U vindt meer informatie over de besturen op www.lucasonderwijs.nl en www.vlietkinderen.nl.
Hoofdstuk 2 | Onze missie
Met veel plezier werken ongeveer tachtig professionals op Balans aan de ontwikkeling van kinderen van 0-13 jaar. We werken vanuit een gezamenlijke missie. Deze missie en een aantal pijlers geven woorden aan wie wij zijn en waar we steeds aan blijven werken. Wij zijn een groot kindcentrum als het gaat om het aantal kinderen, maar stralen het gevoel uit van een kleine organisatie. Door saamhorigheid en betrokkenheid geven wij dit gevoel vorm. Vriendelijke, spontane en open omgangsvormen kenmerken dit.
De verdere uitwerking van onze missie is hier terug te vinden.
Hoofdstuk 3 | Leren en ontwikkelen
Wij wijzen uw kinderen samen met u de weg naar zelfstandigheid. We leren hen initiatieven te nemen en verantwoordelijkheid te dragen. Zo krijgen kinderen vertrouwen in zichzelf en zijn ze in staat een positief zelfbeeld te ontwikkelen. In ons pedagogisch werkplan vindt u de pedagogische doelen die binnen het kader van de Wet Kinderopvang geformuleerd zijn. Deze is op de locatie terug te vinden. Vraagt u er gerust om.
Ondanks dat kinderen pas vanaf 5 jaar leerplichtig zijn, beginnen we met alle peuters (van de VE-groep Knus), de peuteropvanggroep en van de dagopvang al jong met het spelend leren. In deze leeftijdscategorie staan spelen, bewegen en veiligheid bovenaan. De professionals bekijken wat kinderen nodig hebben om tot ontwikkeling te komen. Dit doen zij door middel van ‘KIJK!’, een observatieinstrument. Er wordt ook gewerkt met ‘Piramide’, een methode die volgens vastgestelde leerlijnen invulling geeft aan de thema’s. Bij de VE-groep Knus wordt er gewerkt met ‘Puk & Ko’, een methode met veel aandacht voor de taal- en spraakontwikkeling.
De visie van Balans op kleuteronderwijs is: ‘Ik speel, ik beweeg en ik voel me veilig’. De kinderen spelen dagelijks meerdere keren buiten. Ook worden er in de speelzaal lessen bewegingsonderwijs gegeven met gymtoestellen of met kleine materialen zoals ballen, hoepels, pittenzakken. Deze lessen worden door een vakleerkracht en/of de professionals zelf gegeven.
In de kleutergroepen wordt er gewerkt in projecten en thema’s. Tijdens een thema komen de verschillende ontwikkelingsgebieden (woordenschat, taal, rekenen, samenwerken, sociaal emotionele ontwikkeling etc.) aan bod. Tevens wordt er gewerkt met dagritmekaarten en met een planbord om de keuzemogelijkheden te visualiseren en om de kinderen zelf keuzes te laten maken. Op het planbord staan activiteiten en hoeken in de eigen groep en in de centrale ruimte op de benedenverdieping. Kleutergroepen werken onderling samen en het aanbod van lessen kan klassendoorbrekend zijn. Naast het aanbod van de professional werken we met de volgende methodes:
- ‘Schrijfdans’ en ‘Klinkers’: voorbereidend schrijfmethode
- ‘Wereld in getallen’: voorbereidend rekenmethode
- ‘Spreekbeeld’: klanken
- ‘Drama Online’: dramamethode
- ‘Eigenwijs Digitaal’: muziekmethode
- ‘Wijzer in executieve functies’: oefeningen voor executieve vaardigheden
- ‘Sil op school’: voorbereidend taalmethode, gebruikt als bronnenboek
Ook hier worden de vorderingen van de kinderen gevolgd middels het observatie-instrument ‘KIJK!’.
Digitale geletterdheid
In vrijwel alle sectoren van de maatschappij speelt ICT een rol van betekenis. Alle groepen hebben computers en tablets beschikbaar. Iedere groep kan rechtstreeks op het internet, hierbij wordt wel toezicht gehouden door de professionals. Zo kunnen wij meer aanvullende, versterkende en interactieve lesstof aanbieden. Tevens kunnen de kinderen zo grote hoeveelheden informatie opzoeken/ordenen en leren zij kennis maken met de mogelijkheden van de informatietechnologie. In alle groepen werken de professionals met een Digiboard.
Ook maken we steeds meer gebruik van digitale leermiddelen. Vanaf de groepen 4 zijn dat Chromebooks en ‘Snappet’. Dat is een onderwijs app die adaptief de leerstof doorloopt. Dat doen we om uw kind zo goed mogelijk op zijn of haar toekomst voor te bereiden en omdat dit veel meer mogelijkheden biedt om op maat te werken.
Om oefeningen te kunnen maken op de computer en ook om de leraar inzicht te geven in hoe kinderen hun opdrachten maken en wat hun vorderingen zijn, wordt van ieder kind digitaal informatie verwerkt. Het gaat daarbij om zaken als voor- en achternaam, tussenvoegsel, geboortedatum, geslacht en de klas van het kind, maar ook om enkele gegevens over ons kindcentrum zelf.
Als ouder of verzorger moet u ervan uit kunnen gaan dat het kindcentrum verantwoord omspringt met privégegevens en dat de privacy van uw kind in goede handen is. Ook wij vinden dat van grote waarde en we doen er dan ook zoveel mogelijk aan om die te beschermen. Wij werken met moderne systemen en bedrijven die alles in het werk stellen om het risico op misbruik van gegevens zo klein mogelijk te houden. Daarnaast worden er met de uitgevers en andere dienstverleners centrale afspraken, gedragsregels en overeenkomsten gemaakt over het gebruik van persoonsgegevens.
Engels
Vanaf de leeftijd van 4 jaar krijgen de kinderen spelenderwijs Engels aangeboden. Vanaf groep 4 maken we gebruik van één vaste methode: ‘Take it Easy’. De nadruk bij deze lessen ligt op het mondeling taalgebruik en woordenschatuitbreiding.
Nederlands
In groep 3 wordt een start gemaakt met het aanvankelijk lezen. We gebruiken hiervoor de methode ‘Lijn Drie’. Binnen deze methode is er veel mogelijk op het gebied van differentiatie.
Vanaf groep 4 verandert aanvankelijk lezen in technisch lezen en begrijpend lezen. Hiervoor worden verschillende methoden gebruikt (‘Lekker Lezen’ en ‘Nieuwsbegrip’). Deze hebben alle tevens tot doel het plezier in lezen te bevorderen.
We proberen zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de verschillen tussen de kinderen, mede door de inzet van groepsdoorbrekend leesonderwijs. Hierbij begeleiden kinderen van de bovenbouw de kinderen van de onderbouw. Ook worden ouders ingezet bij het leesonderwijs in de groepen 3 t/m 5. Ze helpen de kinderen tijdens de onderwijstijd middels het computerprogramma ‘FLITS’.
In de groepen 4 t/m 8 wordt de methode ‘Taal Actief’ gebruikt. Deze methode integreert de taaloefeningen met spelling. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Snappet-software op de chromebooks. In alle groepen wordt aandacht besteed aan het uitbreiden van de woordenschat.
Op de peuteropvang, voorschool en het kinderdagverblijf letten onze professionals al op eventuele taalachterstanden. Zij hebben scholing gehad in klankonderwijs. Ook als NT2 (Nederlands als tweede taal) kinderen later instromen, screenen wij ze op het uitspreken van klanken. Op basis daarvan bepalen we of kinderen, naast een extra aanbod woordenschat in de klas, in aanmerking komen voor klankonderwijs.
Rekenen en Wiskunde
Voor het rekenonderwijs op Balans gebruiken wij de methode ‘Wereld in Getallen’. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Snappetsoftware op de chromebooks.
Burgerschap
Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. Het belang van gemeenschappelijke waarden en begrippen als respect, vergevingsgezindheid, begrip, oplossingsvermogen, veerkracht en samenwerken is groot. Er zijn zes sociale voorwaarden die geschapen moeten worden om sociale betrokkenheid bij kinderen te bevorderen:
Actief burgerschap |
Intrapersoonlijk Vanuit het kind |
Interpersoonlijk Gericht op anderen |
Maatschappelijk Gericht op de omgeving |
Attitude | Zelfstandigheid | Gerichtheid op anderen | Betrokkenheid bij de samenleving |
Kennis | Zelfkennis |
|
Inzicht in de manier waarop onze samenleving in elkaar zit |
Reflectie | Inzicht in jezelf |
|
Inzicht in de wijze van samenleven |
Vaardigheden | Zelfsturing |
|
Kunnen omgaan met verschillen en met wisselende situaties |
Onze school brengt actief burgerschap in praktijk door kinderen te leren handelen, waarbij ze handvatten inzetten betreffende zelfstandigheid, autonomie en zelfsturing. We zetten hierbij ‘de Kanjertraining’ in, een methode die in alle groepen is geïmplementeerd. Daarnaast vinden er kindgesprekken plaats en waar gewenst volgen er kinderen kindercoaching op school. Verder is er de mogelijkheid dat kinderen worden doorverwezen naar de School Maatschappelijk Werker.
Binnen het kindcentrum is de stem van kinderen natuurlijk belangrijk. Daarom zijn er twee groepen in het leven geroepen om mee te denken en mee te praten. Dit zijn de leerlingenraad (over onderwijs) en de kinderraad (over opvang).
Door zelfstandig werken waarbij wordt samengewerkt, leren de kinderen zich ook richten op anderen. Met kinderen uit de eigen groep, maar ook groepsdoorbrekend tijdens verschillende lessen of tijdens bepaalde activiteiten met hun maatjesklas (een groep uit een heel ander leerjaar). Het samenwerken en omgaan met elkaar wordt in de school geleerd en begeleid vanuit de gedragscode en het veiligheidsprotocol met behulp van de ‘Kanjertraining’. Kinderen leren zelf doelen te stellen en er is aandacht voor de groepsdynamiek.
Onder andere via de zaakvakken (zoals geschiedenis) laten we de kinderen kennis opdoen over de maatschappij. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan verschillen en overeenkomsten in culturele en/of religieuze achtergronden. Hierbij wordt de methode ‘Trefwoord’ gebruikt. Verder wordt er elk schooljaar deelgenomen aan projecten, acties of culturele excursies die actieve betrokkenheid bij de samenleving tot doel hebben.
Bewegen en sport
Wij vinden sport en spel binnen en buiten het kindcentrum van groot belang. Voor de groepen 1 t/m 8 zijn er twee
vakleerkrachten. De kinderen krijgen één keer per week les met groot materiaal en één keer per week een sport- en spel les. De groepen 1-2 krijgen zelfs drie keer bewegingsonderwijs.
Er wordt veel gebruik gemaakt van parcours en circuitvormen, zodat alle kinderen intensief aan het sporten zijn. Vanaf groep 3 is het advies te douchen na het gymmen. Wij willen de kinderen leren dat het goed en gezond is om na het sporten te douchen. Je kunt daarna weer fris verder. Het meenemen van een handdoek en badslippers wordt geadviseerd.
Tijdens de gymles moeten, in verband met de veiligheid van uw kind, maar ook van anderen, loshangende lange haren in een staart, knot, vlecht of iets dergelijks gedragen worden en sieraden afgedaan worden. Ook bij oorbellen willen wij geen ringetjes of hangoorbellen zien, want er kan iets achter- of aan blijven hangen. Voor armbandjes die niet af kunnen (b.v. in verband met geloofsovertuiging) hebben we een aantal zweetbandjes die daaroverheen gedragen kunnen worden.
De spullen die afgedaan worden kunnen in de gymzaal bewaard worden in een bakje. School is niet aansprakelijk voor eventueel zoekgeraakte spullen.
Schrijven
In de groepen 3 t/m 8 gebruiken wij de methode ‘Klinkers’. De kinderen van groep 4 krijgen halverwege het jaar een vulpen van ons. Bij verlies of breuk kunt u bij ons eventueel een nieuwe kopen. Schrijven met een ergonomische Stabilo-pen is ook toegestaan, maar deze pennen en de vullingen worden niet door ons verstrekt.
Kunst en cultuur
Onder creatieve vakken verstaan we beeldend vormgeven, muziek en dramatische vorming. Van elk vak staan speciale lessen per leerjaar centraal, om de doorgaande lijn in de techniek, vaardigheid en materiaalleer te waarborgen. Diverse online methodes, waaronder ‘Eigenwijs’, helpen de professionals in het aanbod. Naast het aanleren van verschillende technieken en het kennismaken met diverse materialen speelt plezier hebben in deze vakken een grote rol. Dit wordt ook gestimuleerd door een ruim aanbod vanuit het Cultuurmenu waarvan we voor alle groepen gebruik maken.
Mens en Natuur/ Mens en maatschappij
In de groepen 3 en 4 worden de wereld oriënterende vakken geïntegreerd aangeboden. De belevingswereld van de kinderen staat hierin centraal. Diverse bronnen zoals: ‘Wijzer door de tijd’, ‘Topondernemers’, leskisten van de Haagse Natuur- en Milieueducatie, aanbod vanuit het ‘Techniekmenu’ en ‘Veilig Verkeer Nederland’ worden hierbij ingezet. Ook excursies naar musea, bedrijven, kinderboerderij etc. vallen hieronder.
In de groepen 5 t/m 8 staan de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuuronderwijs, verkeer en techniek apart op het rooster vermeld en wordt er gewerkt met verschillende methoden ook aangevuld met excursies. Integratie van de verschillende vakgebieden komt geregeld aan bod, bijvoorbeeld in de projectweken.
Tevens maken we voor alle groepen gebruik van het aanbod van het Techniekmenu dat gericht is op het verrijken van
wetenschap-en technologieonderwijs en waarbij onderzoekend en ontwerpend leren centraal staat.
Presentaties
Vanaf groep 1 worden de kinderen al vertrouwd gemaakt met het zich vrij kunnen uitdrukken binnen de groep. Het kringgesprek en de kleine kring zijn hierbij belangrijke middelen. Vanaf groep 3 zullen de professionals gaan werken aan het aanbrengen van structuur in de verhalen. Reeds in groep 3 kunnen de kinderen de opdracht krijgen een ‘presentatie’ te houden. Het gaat er dan om dat de kinderen een belevenis, een verhaal, of over een gelezen boek aan de groep vertellen. In een latere fase leren kinderen zich via andere middelen uitdrukken, denk daarbij aan een digitale presentatie of maquette. Er wordt gewerkt met een vast plan waarbij de kinderen hun eigen doelen stellen.
Huiswerk
In verschillende groepen krijgen de kinderen doelgericht huiswerk. De kinderen moeten dan ook vanaf de middenbouw beschikken over een
agenda voor het opschrijven van huiswerk. U krijgt aan het eind van ieder schooljaar te horen welke materialen er in het nieuwe jaar aangeschaft moeten worden.
Een sociaal veilig klimaat is nodig om goed te kunnen werken, ontwikkelen en te kunnen leren. Wij willen deze veilige sfeer bieden voor alle betrokkenen op Balans: leerlingen, team en ouders. Dit los van geloof, sekse, afkomst, uiterlijk, seksuele voorkeur, etc.
De sociale veiligheid bewaken wij onder andere doordat wij werken met de methode ‘Kanjertraining’. Alle kinderen leren de regels van de ‘Kanjertraining’ om goed om te gaan met elkaar en met het materiaal op school. Alle professionals zijn hier ook in getraind. Tevens hebben wij naast de Kanjertraining een aanvullende training gehad van Karin de Jong. Zij hanteert een methodiek die zeer goed aansluit bij de Kanjertraining en de leerlingen veel handvatten geeft. Deze methodiek hanteren we ook door de hele school. Daarbij is er ook aandacht voor interculturele dialoog en (voornamelijk in de bovenbouw) voor seksuele diversiteit. Alle kinderen leren de afspraken. Dit zodat zij weten hoe respectvol om te gaan met elkaar, maar ook met de rest van de omgeving.
Hier kunt u meer lezen over de veiligheid op school en de kanjertraining.
Al van jongs af aan leren we de kinderen spelenderwijs aan hoe zij hun zelfstandigheid kunnen vergroten. Kinderen leren langzaam maar zeker plannen, zelf oplossingsmethoden ontdekken, eigen initiatief ontwikkelen en daardoor ook eigen uitdagende doelen stellen. Deze worden samen met de professionals vastgelegd in hun eigen kindplan (vanaf de middenbouw). Er worden verschillende middelen ingezet om hieraan te werken. Denk hierbij aan spellen rondom executieve vaardigheden, weektaken en (vaak digitale) planborden, time-timers en ‘verkeerslichten’.
Groep 1/2
We gaan ervan uit dat kinderen in minimaal twee volledige schooljaren kleuteronderwijs volgen. Kinderen die op of na 1 oktober jarig zijn, de zogenaamde ‘vierde kwartaals-kinderen’, zullen extra goed worden gevolgd in hun ontwikkeling. Op basis van observaties wordt bekeken of het kind een verkorte of verlengde kleuterperiode nodig heeft. Verlenging voor deze kinderen houdt geen doublure in. Alleen wanneer een kleuter de leeftijd van zeven jaar reeds bereikt heeft bij aanvang van groep 3 wordt er gesproken van een doublure tijdens de kleuterperiode.
Groep 3-8
Ook in de groepen 3-8 is, voor de totale ontwikkeling van een kind, een doublure soms noodzakelijk. Wat al beheerst wordt, hoeft niet herhaald te worden. Er wordt het kind dan extra uitdaging aangeboden. Voordat besloten wordt tot het nogmaals doorlopen van een groep, hebben ouders, professionals en IB-er elkaar meerdere malen gesproken om een gezamenlijk standpunt in te nemen. De uiteindelijke verantwoordelijkheid voor een besluit (beslissingsbevoegdheid) ligt bij de directeur.
Hoofdstuk 4 | Het onderwijsleerproces
We stemmen ons onderwijs af op de onderwijsbehoeften van de kinderen. We werken dus handelingsgericht. Er wordt les gegeven volgens een didactisch plan, in combinatie met het Expliciet Directe Instructie Model. Hierdoor wordt er in de klas beter afgestemd op de verschillen tussen kinderen. De zeven principes van handelingsgericht werken zijn:
- De onderwijsbehoeften van de kinderen staan centraal.
- De omgeving moet goed afgestemd zijn op wat het kind nodig heeft.
- De groepsleerkracht doet ertoe. Hij/zij kan afstemmen op de verschillen tussen de kinderen en zo het onderwijs passend maken.
- We gaan uit van de positieve aspecten, de bevorderende omstandigheden.
- We hebben een constructieve samenwerking met ouders.
- We werken doelgericht; met korte en lange termijndoelen.
- De werkwijze van de school is duidelijk en transparant.
Daar waar de kerndoelen beschrijven wat het aanbod moet zijn in het basisonderwijs, beschrijven de referentieniveaus specifieker wat kinderen moeten begrijpen, kennen en kunnen op het gebied van begrijpend lezen, spelling en rekenen. Balans gebruikt methodes, waarmee we kunnen voldoen aan de kerndoelen.
De verschillende referentieniveaus worden beschreven in twee kwaliteiten: fundamentele kwaliteit (F) en streefkwaliteit (S). De referentieniveaus geven in feite aan op welk niveau een kind uitstroomt naar het voortgezet onderwijs en worden landelijk gehanteerd op de vakgebieden lezen, taalverzorging en rekenen. Om te kunnen bepalen of voldoende leerlingen de referentieniveaus behalen, kijken we naar het percentage leerlingen dat in drie jaar tijd 1F of 1S/2F heeft gehaald. We hebben naast de minimale percentages van de inspectie ook onze eigen lat gelegd. Door deze ambities na te streven lukt het Balans om te voldoen aan de inspectienormen en worden de ambities betreffende de referentieniveaus behaald.
In het begin van het schooljaar maken de professionals graag persoonlijk kennis met de ouders van de kinderen in de klas. Dit gebeurt middels een informatieavond in de groepen 1-2 en de oudervertelgesprekken in de groepen 3 t/m 8. Voor sommige groepen is er later in het jaar nog een extra avond met specifieke informatie over dat leerjaar.
Drie keer per jaar krijgen de kinderen van groep 3 tot en met 8 een rapport. In dit rapport staan onder andere de
leervorderingen, de werkhouding en het gedrag van het kind vermeld. De kinderen van groep 2 krijgen twee keer per jaar een kleuterrapport. De ouders worden na een rapport uitgenodigd voor de tien-minuten-gesprekken met de professional(s) om de vorderingen te bespreken. Het inschrijven voor deze gespreksmogelijkheid gebeurt via Social Schools. Na het verschijnen van het derde (eind-)rapport worden er geen tien-minuten-gesprekken meer georganiseerd.
Los van de tien-minuten-gesprekken bestaat de mogelijkheid om de professional na lestijd te spreken. In verband met vergaderingen en andere verplichtingen is het gewenst dat u een afspraak maakt.
Iedere school heeft een Schoolondersteuningsprofiel (SOP). In het SOP hebben we als school beschreven hoe de ondersteuning aan leerlingen binnen de school is georganiseerd. Deze ondersteuning bestaat uit twee delen: de basisondersteuning van de school en de extra ondersteuning die een school biedt voor leerlingen die meer nodig hebben. Deze ondersteuning wordt geboden in samenwerking met het samenwerkingsverband. Onze school is onderdeel van het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH). SPPOH ondersteunt scholen bij het vormgeven van passend onderwijs in Haaglanden. Wilt u meer informatie over passend onderwijs op onze school of in de regio, lees dan ons SOP of bezoek de website van SPPOH.
Het Cito-leerlingvolgsysteem (LVS) stelt ons in staat om de ontwikkeling van de kinderen goed te volgen tijdens de
gehele schoolloopbaan. Het LVS wordt vanaf groep 3 voor de vakgebieden lezen, spelling en rekenen ingezet. De kinderen worden twee keer per jaar getoetst, waardoor hun ontwikkeling goed kan worden gemonitord en er interventies kunnen worden gepleegd waar gewenst. Daarnaast observeren de professionals de kinderen dagelijks en leggen regelmatig verslag in Esis, het administratiesysteem.
Ook zien wij de informatie van ouders als een manier om bij die behoefte aan te sluiten. Ouderbetrokkenheid zien wij als een essentiële factor bij het opvoeden, leren en ontwikkelen van de kinderen. Wij willen hen daarom ook nadrukkelijk bij ons kindcentrum betrekken. Als kinderen bij ons starten krijgen ze een gesprek over de opvang, de professionals die er werkzaam zijn en leggen we zaken als medicijngebruik, specifieke kindbehoeftes en toestemmingen vast. Meerdere keren per jaar hebben we met ouders een gesprek over de ontwikkeling van het kind. Zowel bij de start van ieder schooljaar als tussentijds.
Driemaal per jaar voeren intern begeleiders en professionals specifieke kind- en groepsbesprekingen. Hierin bespreken zij alle relevante gegevens en de actuele situatie omtrent het kind. Daarbij maken we gebruik van de volgende instrumenten:
- Methode gebonden toetsen
- KIJK (0-4 jaar en gr 1-2); Digitaal observatiesysteem
- Cito (gr 3-8); Landelijk genormeerd LVS voor de basisvakken
- SCOL (gr 3-8); Sociale Competenties Observatie Lijst
- DGO (groep 3); Derde Groeps Onderzoek (voor de meting van de cognitieve capaciteiten op lezen, rekenen en taal)
- 4-13 jaar(opvang) Welbevinden observatiesysteem
- Centrale Eindtoets Basisonderwijs
Vanuit alle gegevens maken wij analyses per kind, per groep, per leerjaar en op het niveau van de hele organisatie.
De evaluatie van de kindresultaten is ook een belangrijke factor: niet alleen registreren, maar met name analyseren is van belang. Op basis van kwalitatieve en kwantitatieve resultaten evalueren de professionals om de zes weken hun onderwijs en stellen zo nodig bij.
Op Balans werken we met de 4xD kwaliteitscyclus:
- Data (verzamelen en lezen)
- Duiden (reflecteren, analyseren en conceptualiseren)
- Doelen (besluiten nemen over verbeteren, veranderen of innoveren)
- Doen (uitvoering).
Professionals werken op Evaluatie & Planningsdagen verschillende keren per jaar gezamenlijk aan deze cyclus. Op die dagen wordt er geen onderwijs gegeven. Er wordt op accentbladen bijgehouden wat de kinderen de komende periode nodig hebben aan leerstofaanbod. Het leerlingvolgsysteem stelt ons in staat om de ontwikkeling van de kinderen goed te volgen tijdens de gehele onderwijsloopbaan.
Wij willen als kindcentrum tegemoetkomen aan de onderwijszorg voor alle kinderen. De verantwoordelijkheid voor een goed lopende zorg ligt bij de directie. Hiervoor heeft zij een zorgteam samengesteld. Het zorgteam bestaat uit mensen die verschillende specialisaties hebben op het gebied van interne begeleiding, verlengde instructie, remedial teaching, autisme, hoogbegaafdheid, gedrag, etc. Voor specifieke functies en taken, zie schoolondersteuningsprofiel Balans op de site.
De overheid heeft 8,5 miljard euro uitgetrokken om de gevolgen van de coronacrisis in het onderwijs (leervertraging, sociaal-emotionele en ontwikkelsachterstanden) aan te pakken. Het doel van het NPO is om kinderen en studenten te helpen hun gaven en talenten tot bloei te brengen, ondanks de coronacrisis en de gevolgen daarvan voor het onderwijs. Het programma is gericht op aanpak van herstel bij alle kinderen en in het bijzonder bij specifieke aandachtsgroepen. Docenten en andere medewerkers kunnen ook worden ondersteund vanuit het NPO, omdat dit direct bijdraagt aan het welzijn en welbevinden van de kinderen.
Voor meer informatie verwijzen we u naar het document 'NPO (Nationaal Programma Onderwijs) Balans'
Hoofdstuk 5 | Een goede plek voor kinderen
Kindcentrum Balans heeft verschillende vormen van opvang voor kinderen van 0-4 jaar. Voor de kosten van de verschillende opvangvormen verwijzen we naar de website van Vlietkinderen, www.vlietkinderen.nl.
Vanaf twee jaar zijn kinderen welkom in onze gecombineerde peuterspeelzaal en peuteropvang groep. In deze horizontale groep leren we de kinderen spelenderwijs wennen aan de kleutergroep. Vaste onderdelen in de ochtend zijn bijvoorbeeld de kring en het dagritme. We werken volgens de Piramide methode die ieder kind de kans biedt om zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen, gebaseerd op SLO doelen, die ook voor het onderwijs gelden en geobserveerd worden aan de hand van onze KIJK methode. In onze opvang hanteren we alle regels die vanuit de Wet Kinderopvang verplicht zijn. Zo heeft ieder kind een eigen mentor die de ontwikkeling van het kind en het contact met de ouders onderhoudt. Met deze groep sluiten we aan op de onderwijstijden.
Buitenschoolse opvang kan voor of na onderwijstijd plaatsvinden. De kinderen kunnen in de ochtend vanaf vier jaar worden opgevangen. De ouders geven eventuele bijzonderheden door die later met de professionals van het onderwijs gedeeld kunnen worden.
In de middag worden de kinderen van de groepen 1 t/m 3 bij de professionals van de opvang gebracht, de kinderen van de midden- en bovenbouw komen zelfstandig naar de hal achterin (bij de koffiecorner) beneden. De kinderen gaan gezamenlijk met hen naar de eigen basisgroepen, waar ze hun ervaringen van de dag kunnen delen onder het genot van wat fruit en drinken. Daarna is er een rijk activiteitenprogramma waar kinderen uit kunnen kiezen. Tevens is er de mogelijkheid voor huiswerkbegeleiding.
In onze opvang hanteren we alle regels die vanuit de Wet Kinderopvang verplicht zijn. Zo heeft ieder kind een eigen mentor die de ontwikkeling van het kind en het contact met de ouders onderhoudt.
Aanmelden voor de Buitenschoolse Opvang kan via www.vlietkinderen.nl. Aanmelden is alleen mogelijk voor kinderen die ook onderwijs volgen op Balans.
Natuurlijk bent u ook vrij om gebruik te maken van een andere buitenschoolse opvang, buiten Balans om. De kinderen worden dan na lestijd door deze organisaties opgehaald en meegenomen naar de betreffende BSO locatie. Voor de meest recente gegevens verwijzen wij u naar de belangrijke adressen op deze pagina.
Aanmeldprocedure gemeente Den Haag voor kinderen tot vier jaar.
Het is van belang om een goede keuze te maken naar welke basisschool uw kind de komende jaren gaat. Ouders zijn van harte welkom op een kennismakingsochtend op Balans. Samen met andere geïnteresseerde ouders kan dan een presentatie over Balans en een rondleiding door het kindcentrum bijgewoond worden. Deze bijeenkomsten duren ongeveer anderhalf uur. Hier zijn ook de data en het aanmeldformulier te vinden.
U kunt uw kind pas officieel inschrijven vanaf het moment dat hij/ zij drie geworden is. U krijgt ongeveer twee maanden voordat uw kind drie wordt een aanmeldformulier van de gemeente Den Haag. U meldt uw kind aan door het ingevulde aanmeldformulier in te leveren bij de basisschool van uw eerste keuze. Eerder aanmelden dan drie jaar is niet mogelijk. Nog voor de derde verjaardag van uw kind kunt u al wel aangeven dat u geïnteresseerd bent in een plek op ons kindcentrum. Dit kunt u doen door middel van het inleveren van een interesse-formulier. Alhoewel dit geen officiële inschrijving is, nemen wij de gegevens van uw kind met dit formulier wel in onze administratie op.
Omdat wij maar een maximum aantal inschrijvingen aankunnen, kunt u op de website scholenwijzer.denhaag.nl zien wat ons leerlingplafond (maximum aantal plaatsen) voor een betreffende periode is. U kunt dit ook bij Balans zelf navragen. Broertjes en zusjes van kinderen die al gebruik maken van het onderwijs op Balans of kinderen die op de peuterspeelzaal of dagopvang van Balans zitten, krijgen voorrang. Voor meer informatie over de procedure verwijzen wij u ook naar genoemde website.
Voordat het kind drie jaar wordt, krijgen ouders een uitnodiging voor een persoonlijk gesprek door de adjunct-directeur of intern begeleider van de onderbouw. Als bijlage bij de uitnodiging zit een ’Hoera, ik ga naar Balans’-gespreksformulier dat ouders dan ingevuld dienen mee te nemen. Tijdens dit gesprek is er onder andere uitleg over de werkwijze in de kleutergroepen, zindelijkheid, passend onderwijs en wennen. Uw kind is welkom bij dit gesprek. Vanaf dit moment staat het kind officieel ingeschreven op Balans.
Om tot het onderwijsdeel van het kindcentrum te worden toegelaten, moet een kind vier jaar zijn. Om aan de groep te wennen, mag uw kind dan drie dagdelen, voorafgaand aan de vierde verjaardag, bij ons komen wennen. Uw kind maakt dan kennis met de andere kinderen en met de professionals. De laatste maand vóór de zomervakantie en in de maand december wordt er niet gewend. De kinderen die in die maanden vier jaar worden, wennen pas na hun verjaardag. Vanaf de eerste lesdag van de maand opvolgend dat het kind vier is geworden, mag uw zoon of dochter de gehele dag naar Balans. Vanaf het vijfde levensjaar is uw kind leerplichtig.
Wanneer een vierjarige voor het eerst naar Balans komt, gaan wij ervan uit dat het (overdag) zindelijk is. Er is geen mogelijkheid en gelegenheid tot het verschonen van de kinderen. Een ongelukje kan altijd gebeuren en uiteraard wordt uw kind zo nodig geholpen bij het verwisselen van de kleding en gestimuleerd dit zoveel mogelijk zelf te doen. Mocht er een medische verklaring zijn, waarbij deze regel niet van toepassing kan zijn, dan wordt er overlegd met ouders.
Een aantal professionals zal op overblijfdagen per toerbeurt pleinwacht lopen, tussen 12:45u. en 13:00u. Kinderen die niet overblijven mogen pas vanaf 12:50u. op het schoolplein komen.
Kinderen van 0 tot 4 jaar ontvangen medische basiszorg en preventie via het consultatiebureau. Naast het vaccineren van kinderen bieden zij een algemene controle van groei (lengte en gewicht), ogen en wordt de ontwikkeling (kruipen, zitten, staan en lopen) gevolgd. Ook worden zaken als voeding en opvoeding besproken.
De artsen en verpleegkundigen van het Centrum Jeugd en Gezin (CJG) volgen samen met ouders de groei en ontwikkeling van kinderen. Dit gebeurt tijdens een aantal vastgestelde contactmomenten. Rond de leeftijd van 5 en 10 jaar wordt uw kind samen met u uitgenodigd voor een gezondheids-onderzoek bij het CJG. Tijdens dit onderzoek wordt gekeken naar lengte, gewicht, gehoor, ogen, motoriek, eet- en beweeggedrag. Het doel van dit onderzoek is om de ontwikkeling van uw kind samen met u te volgen.
Mocht het nodig zijn, dan worden de uitkomsten van het gezondheidsonderzoek besproken met de professional, intern begeleider of zorgcoördinator van het kindcentrum. Dit gebeurt altijd in overleg met u. De arts of verpleegkundige neemt ook deel aan het zorgoverleg op het kindcentrum. Daar worden, in overleg met ouders, kinderen besproken waarover zorgen of vragen zijn. Tot slot adviseren de artsen en verpleegkundigen scholen in Den Haag over de algehele gezondheidssituatie en geven zij tips ter verbetering hiervan.
Kinderen in Nederland krijgen het Rijksvaccinatieprogramma (RIVM) aangeboden. De inentingen in dit programma zorgen voor bescherming tegen bepaalde infectieziekten. Op het CJG worden deze inentingen uitgevoerd.
De schoolgezondheidszorg maakt gebruik van de adresgegevens uit de kindadministratie van het kindcentrum. Als u hier bezwaar tegen heeft, kunt u dit melden bij het kindcentrum. Wanneer u niet bent verschenen op de afspraak, neemt de schoolgezondheidszorg telefonisch contact met u op. Als dit niet lukt, vraagt de schoolarts of verpleegkundige zo nodig aan het kindcentrum hoe het met uw kind gaat, tenzij u hiertegen bezwaar heeft gemaakt.
We hebben er veel vertrouwen in dat dankzij alle aandacht en afspraken de kinderen een goede tijd op kc Balans hebben. Toch kan het wel eens voorkomen dat er andere maatregelen nodig zijn. In dat geval verwijzen we u naar ons protocol 'Schorsing en verwijdering'.
Kinderen kunnen vanaf zes weken opgevangen worden in één van de drie verticale groepen. De groepen zijn bewust verticaal (van 0 tot 4 jaar) om zoveel mogelijk de thuissituatie na te bootsen. Bovendien leren kinderen van jongs af aan rekening met elkaar te houden, elkaar te helpen en zijn ze een keer de jongste en een keer de oudste van de groep. In onze opvang hanteren we alle regels die vanuit de Wet Kinderopvang verplicht zijn. Zo heeft ieder kind een eigen mentor die de ontwikkeling van het kind en het contact met de ouders onderhoudt.
In de wet zijn vier pedagogische doelen opgenomen als definitie van ‘verantwoorde kinderopvang’:
- Het bieden van emotionele veiligheid.
- Het bevorderen van de persoonlijke competentie.
- Het bevorderen van de sociale competentie.
- De socialisatie van kinderen door overdracht van algemeen aanvaarde normen en waarden.
Deze doelen zijn uitgelegd in ons pedagogisch werkplan met de uitgangspunten:
Met alle respect | bieden van emotionele veiligheid |
Allemaal anders | bevorderen van de persoonlijke competenties |
Op weg naar een zelfstandig bestaan | bevorderen van de zelfstandigheid |
De buitenwereld binnenhalen | deel uitmaken van de wereld om ons heen |
Geen angst voor ongebaande paden | bevorderen van de sociale competenties |
Kind met andere kinderen | overdracht van normen en waarden |
Kinderen kunnen, wanneer daar aanleiding voor is, vanaf tweeëneenhalf jaar een aantal dagdelen per week naar de VE-groep Knus. Een kind behoort tot de doelgroep binnen de gemeente Den Haag als het tussen de twee en zes jaar oud is en voldoet aan minimaal één van de volgende criteria:
- Het kind heeft een verhoogd risico op een taalachterstand.
- Het kind heeft onvoldoende contact met de Nederlandse taal en zal Nederlands onderwijs gaan volgen (thuistaal niet Nederlands).
- Er is een (taal-)ontwikkelingsachterstand, of een risico hierop, vastgesteld en deze achterstand is niet te wijten aan in het kind gelegen factoren.
- Het kind kan door het consultatiebureau, mede op basis van het Balansmodel van Bakker, aangemerkt worden als doelgroepkind, omdat het om (een) andere reden(en) baat zou kunnen hebben bij vve.
Op de VE-groep Knus wordt gewerkt met de methode ‘Puk & Ko’. Het is een gestructureerd programma, waarbij de nadruk vooral ligt op de taalvaardigheden, spreken, luisteren en de uitbreiding van de woordenschat.
Daarnaast besteedt ‘Puk & Ko’ aandacht aan de ontwikkeling van sociaal communicatieve vaardigheden en aan de beginnende rekenontwikkeling. Al spelend wennen de kinderen zo vast een beetje aan het meedoen in een kleutergroep. De professionals hebben heel veel contact met de ouders over hun kinderen en organiseren ook de spelinloop. Ook besteden zij extra aandacht aan de Nederlandse taal. Doel van de VE-groep is om het de kinderen straks makkelijker te maken in de kleutergroep.
Klik hier voor meer informatie.
Een combinatie van al deze groepen is ook mogelijk. Onze professionals dragen zorg voor de overdracht gedurende de dag.
Mocht u uw kind (vanaf de leeftijd van vier) willen plaatsen op Balans, dan is er een andere procedure. Ten eerste wordt er gekeken of er fysiek nog plek is. Dit betekent dat het aantal kinderen in het desbetreffende leerjaar minder dan 90 (30 kinderen per klas) is. N.B.: De directie houdt zich het recht voor om hier (naar boven of naar beneden) van af te wijken als de samenstelling van de groep dit toestaat. Daarna vallen we terug op twee basisafspraken: de Wet Passend Onderwijs en het Gentlemens Agreement Leidschenveen.
- De huidige school en/of vorige scholen wordt gecontacteerd.
- Het kind wordt (samen met de ouders) uitgenodigd voor een voorlopige kennismaking. Mogelijkerwijs worden er enkele taken of opdrachten uitgevoerd door het kind.
- Het onderwijskundige rapport wordt bekeken door de intern begeleider.
- Ouders nemen, indien aanwezig, de vorige rapporten van het kind mee, evenals eventuele onderzoeksverslagen en overzichten van leerresultaten.
- N.a.v. de onderwijskundige rapporten wordt het kind met de intern begeleider besproken.
- Indien nodig volgt er een extra gesprek met de ouders.
- Mocht de onderwijsbehoefte van het kind afwijken van het aanbod dat Balans kan bieden, wordt het kind terugverwezen naar de huidige school, waar de zorgplicht ligt.
Soms ontstaan er wachtlijsten voor bepaalde leerjaren. Wilt u hier meer informatie over, dan raden wij u aan om even te bellen voor een actueel overzicht.
De verkeerssituatie rondom het gebouw op de tijden dat de school start en uitgaat, blijft altijd een punt van aandacht. We proberen ouders alert te maken op het feit dat er veel parkeerplek is op loopafstand van het kindcentrum, maar ook vooral door veel ruimte te bieden voor voetgangers en fietsers.
Professionals op het kindcentrum worden natuurlijk ook wel geconfronteerd met kinderen die klagen over pijn zoals hoofdpijn, buikpijn, oorpijn of pijn ten gevolge van een insectenbeet. Dit soort pijn is meestal met eenvoudige middelen te verhelpen. Ook krijgt de directie weleens het verzoek van ouders/verzorgers om hun kinderen de door een arts voorgeschreven medicijnen toe te dienen. Een enkele keer wordt werkelijk medisch handelen van professionals gevraagd zoals het geven van sondevoeding, het toedienen van een zetpil of het geven van een injectie.
De directie aanvaardt met het verrichten van dergelijke handelingen een aantal verantwoordelijkheden. Daarom wordt middels een protocol een handreiking gegeven over hoe in deze situaties te handelen.
Balans is aangesloten bij de BOVO-procedure vanuit de gemeente Den Haag. Hierin heeft de gemeente een tijdspad opgesteld voor de overgang van het basisonderwijs (bo) naar het voortgezet onderwijs (vo). Er zijn onderlinge afspraken gemaakt over onder andere welke onafhankelijke toetsen er door de basisscholen worden afgenomen, welke aanvullende informatie de scholen voor voortgezet onderwijs nodig hebben en het aannamebeleid van de scholen voor voortgezet onderwijs.
Om de procedure goed te evalueren en de contacten tussen het bo en het vo te onderhouden, zijn er regelmatig bijeenkomsten. De BOVO-procedure wordt toegelicht op de informatieavond voor groep 8. Meer over deze procedure kunt u lezen in hoofdstuk 0 'totstandkoming schooladvies'. In hoofdstuk 0 kunt u tevens de uitstroomgegevens vinden van de groep 8 kinderen van het afgelopen jaar.
Voor meer informatie over de BOVO-afspraken willen we u verwijzen naar de website: https://www.bovohaaglanden.nl.
Hoofdstuk 6 | De professionals
Op ons kindcentrum hebben wij een protocol (ziekte)vervanging voor de lesgebonden uren. Het volgende stappenplan is ontwikkeld en wordt aangehouden:
- Vervanging d.m.v. de daarvoor aangestelde pooler (vaste vervanger).
- Vervanging door parttime professionals of duo-partners.
- Inzet van een zorgleerkracht.
- Vervanging door overig ambulant personeel (bijv. intern begeleider of gymdocenten met een pabo-diploma).
- Vervallen van het geplande verlof van professionals.
- Kinderen verdelen over de groepen.*
- Directie voor de klas.
- Kinderen naar huis.
*Dit kan ook bijvoorbeeld betekenen dat er één kleutergroep wordt opgesplitst en de kinderen verdeeld worden over de andere kleutergroepen, om zo een professional vrij te roosteren voor vervanging in een andere groep.
Iedere groep heeft een aantal vaste professionals. Voor vervanging zijn diverse vaste medewerkers in dienst. Bij onverwachte omstandigheden worden professionals ingezet vanuit een invalpool van Vlietkinderen.
Balans is een inspirerende leerplek; dat betekent dat wij ook alles in het werk stellen om, vanuit een maatschappelijk belang, zoveel mogelijk professionals in opleiding de mogelijkheid te bieden om het vak te leren. Zo zijn we een OPLIS-stagelocatie (OPLeiden In de School) voor de Pabo van de Leidse Hogeschool en is het volledige kindcentrum een gecertificeerd BOL en BBL stagebedrijf (beroeps opleidende/begeleidende leerweg). Derhalve begeleiden we ook gecombineerde stages (onderwijs en opvang).
Regelmatig zult u dus snuffelstagiaires (vo), studenten van de Pabo, studenten van de opleiding tot onderwijsassistente, pedagogisch medewerkers, etc. in de groepen zien. De stagiaires werken onder verantwoordelijkheid en toezicht van de groepsprofessional.
Binnen het onderwijs en de opvang gaan de ontwikkelingen erg snel. Wij hechten daarom veel waarde aan een goede nascholing van professionals. Ons kindcentrum stelt jaarlijks een nascholingsprogramma op waaraan alle professionals kunnen deelnemen. De opleidingen worden gevolgd bij erkende opleidingsinstituten. Ook zijn er in de loop van het jaar verschillende studiedagen gepland, waarvan u bijtijds in kennis wordt gesteld. Met deze gegevens zullen wij de kwaliteit van ons onderwijs verder verbeteren. Soms worden er opnames in de groepen gemaakt. De beelden worden alleen intern gebruikt om de professional inzicht te geven in zijn of haar handelen voor de klas. Er wordt zorgvuldig met de beelden omgegaan.
Hoofdstuk 7 | De ouders/verzorgers
Het opvoeden van kinderen is een gedeelde verantwoordelijkheid van ouders en professionals. Voor de ouders is het daarom van belang dat duidelijk is wat zij van het kindcentrum mogen verwachten en omgekeerd, wat het kindcentrum van de ouders mag verwachten. Gezamenlijk werken we aan de toekomst van uw kind.
Naast actief meehelpen, is er nóg een belangrijke rol voor ouders weggelegd. Uit onderzoek blijkt namelijk dat ouders een grote invloed hebben op de leerprestaties van hun kinderen. Wij willen hen daarom ook, zowel binnen als buiten de school, nadrukkelijk bij ons onderwijs betrekken. Dit doen wij door:
- Bij de rapportgesprekken in de bovenbouw zowel ouders als kinderen uit te nodigen.
- Promoten en benoemen dat ouders dagelijks met hun kinderen over leerwerk en de dag praten; dit vergroot het zelfbeeld van de kinderen, maakt de overstap naar het voorgezet onderwijs kleiner, bevordert gedrag, etc.
- Ouders te wijzen op ‘over-involving’ en verstikking. Kinderen moeten ook een bepaalde ruimte en autonomie krijgen.
- De inzet van ouders bij onderwijskundige processen zoals het automatiseren in groep 3 t/m 5.
- Meerdere onderwijsinhoudelijke thema’s aan te bieden in de vorm van een presentatie of workshop.
Graag brengen wij u op de hoogte van het volgende; mocht het zo zijn dat u een e-mail hebt gestuurd naar de leerkracht of een andere professional, dan kunt u uitgaan van een responstijd van maximaal drie werkdagen. Aangezien niet alle medewerkers vijf dagen per week werkzaam zijn, kan het dus soms wat langer duren voordat u antwoord krijgt. U kunt in gevallen die meer spoed hebben altijd bellen naar de administratie.
Bij de opvang (0 tot 4 jaar) vieren we de verjaardag in de kring. De jarige krijgt een verjaardagsmuts en er hangen slingers. Als de kinderen het willen mogen ze de groepen langs.
Op school mag de jarige 's morgens tussen 08:15u. en 08.45u. bij de directiekamer van het onderwijs een kaart komen uitzoeken. Vanwege de grootte van de organisatie mogen de leerlingen rond het speelkwartier alleen bij de leerkrachten van hun eigen leerjaar rondgaan. Een traktatie (zeker voor de leerkrachten) is facultatief, niet verplicht.
Balans is er trots op een gezond kindcentrum te zijn en onderdeel van ‘De Gezonde School’. Vanuit die gedachte verzoeken wij u dan ook een lekkere, maar vooral gezonde traktatie mee te nemen. Houdt u daarbij ook rekening met ‘portie controle’ (m.a.w.: kleine hoeveelheden).
Voor tips om gezond te trakteren: www.gezondtrakteren.nl en www.voedingscentrum.nl
Op de speelplaats is roken verboden. Tevens verzoeken wij u om honden buiten de speelplaats te houden. Dit vanwege de onvoorspelbaarheid van de combinatie honden en kinderen. Bovendien kunnen er kinderen op Balans zitten die allergisch zijn.
Voor de invoering van de AVG zijn alle protocollen binnen Lucas
Onderwijs en Stichting Vlietkinderen welke betrekking hebben
op het verwerken van persoonsgegevens, opnieuw bekeken
en aangepast daar waar nodig.
De onderwijscontactpersoon is toegankelijk voor iedereen die gebruik maakt van het onderwijs op Balans. Bij de contactpersoon kunnen de ouders of kinderen bijvoorbeeld melden dat zij niet tevreden zijn over de afhandeling van een klacht of een klacht hebben over ongewenste intimiteiten of agressie. De contactpersoon gaat eerst na of de klager getracht heeft de problemen met de betrokkene(n) of met de directie op te lossen. Als dit niet het geval is, kan eerst voor die weg worden gekozen. Hierbij kan de contactpersoon advies inwinnen bij de vertrouwenspersoon. Indien er geen oplossing kan worden gevonden, verwijst de contactpersoon de klager door naar de vertrouwenspersoon. De contactpersonen op ons kindcentrum zijn Ineke Smit en Pamela van Gool.
In april 2015 is de Stichting Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs (GCBO) opgericht. Voor de afhandeling van klachten, beroepen en geschillen in het bijzonder onderwijs kunnen mensen voortaan terecht bij een loket. De Stichting GCBO bundelt voor het katholiek, protestants-christelijk, algemeen bijzonder en gereformeerd onderwijs de landelijke geschillen-, beroeps-, klachten- en bezwarencommissies die op grond van de wet of de cao’s verplicht zijn voor onderwijsinstellingen. De contactgegevens vindt u bij de belangrijke adressen hierboven.
Kinderen van Balans krijgen van ons de materialen die nodig zijn om de lessen te volgen, denkt u dan aan potloden, een vulpen, gum, liniaal en dergelijke. Bij oneigenlijk gebruik van deze spullen kunnen kosten in rekening gebracht worden voor de aanschaf van nieuwe spullen. Sommige materialen moeten van thuis meegenomen worden. Tijdens de wenmiddag (één na laatste dinsdagmiddag van het schooljaar waarop de kinderen alvast in hun nieuwe groep gaan kijken) krijgen de kinderen een lijst via Social Schools.
Alle kinderen vanaf groep 4 werken op een chromebook. In samenspraak met de groepsleerkracht wordt hier voorzichtig mee omgegaan. Indien er toch een ongeluk gebeurt met de laptop zullen we u vragen uw WA-verzekering hiervoor aan te spreken, zodat de schade spoedig hersteld kan worden.
Ouderbijdrage
Balans krijgt een vergoeding van het rijk voor het onderwijsleerpakket van kinderen van 4 t/m 12 jaar van het kindcentrum. Veel kan hieruit betaald worden, maar activiteiten en materialen die het onderwijs meerwaarde geven, kunnen hieruit niet worden betaald. Balans vindt het van belang voor de kwaliteit van het onderwijs om een ouderbijdrage te vragen om deze activiteiten te kunnen realiseren en aanvullende materialen te kunnen aanschaffen. Van deze bijdrage wordt onder andere het volgende bekostigd: extra bibliotheekboeken, spelmaterialen, excursies, sinterklaasfeest, kerstfeest , sportweek, kosten voor Social Schools, koffie en thee bij ouderavonden en informatieavonden, een deel voor het afscheid van de oudste kleuters en groep 8. Zonder uw bijdrage kunnen deze activiteiten niet worden uitgevoerd en extra materialen niet worden aangeschaft. De ouderbijdrage wordt geïnd en beheerd door de oudervereniging (OV).
De hoogte van de ouderbijdrage van het schooljaar 2019-2020 bedraagt €37,50. De OV maakt ieder schooljaar het budget en de jaarrekening bekend. Hierin wordt verantwoording gegeven over de besteding van de ouderbijdrage. De ouderbijdrage is een vrijwillige bijdrage. Voor kinderen die vanaf januari naar het kindcentrum gaan, geldt een reductietarief.
Schoolreisje
De schoolreis is een verplichte schoolactiviteit en staat los van de vrijwillige ouderbijdrage die u aan de oudervereniging betaalt. Deze kosten worden dan ook door de school geïnd bij ouders.
Afscheidskamp groep 8
De leerlingen van groep 8 zullen aan het eind van het schooljaar op kamp gaan. De kosten worden middels een aparte brief bekend gemaakt.
Ooievaarspas
De Ooievaarspas biedt korting op allerlei activiteiten op het gebied van sport, cultuur, contributie, lidmaatschap en entree. De Ooievaarspas is voor inwoners van Den Haag, Leidschendam- Voorburg en Rijswijk met een laag inkomen. Veel scholen in Den Haag en omgeving ontvangen een tegemoetkoming ouderbijdrage voor schoolactiviteiten voor Haagse kinderen tot 18 jaar met een geldige Ooievaarspas. Hierbij kunt u denken aan: sportdag, excursies, kosten voor een schoolreisje, sinterklaasviering of werkweek. Dit en meer informatie over de Ooievaarspas kunt u op https://www.ooievaarspas.nl/ vinden.
Tussenschoolse opvang: Stay & Play
De kinderen die overblijven, worden tijdens het eten opgevangen in de eigen klas. In de groepen 1-2 komen daar extra handen bij. Voor of na het eten (afhankelijk van het leerjaar) gaan de kinderen naar buiten waar zij onder toezicht van overblijfkrachten kunnen spelen. Meer informatie over de organisatie en de kosten van de overblijf vindt u in het overblijfboekje.
Verlengde Schooldag
Balans heeft na schooltijd een ruim aanbod van allerlei leuke activiteiten. Dit krijgt vorm in de verlengde schooldag (VSD). In een schooljaar zijn er drie rondes van ongeveer tien weken. In elke ronde is er voor elk leerjaar een aanbod van sportieve, culturele en creatieve cursussen die de kinderen kosteloos kunnen volgen. De inschrijving wordt geregeld via Social Schools en vindt plaats in de maanden augustus, december en maart. Op deze manier kunnen de kinderen ontdekken waar hun interesses en talenten liggen.
Ieder jaar weer merken we hoe belangrijk ouders zijn in de school. Niet alleen in de diverse overlegorganen, maar ook voor de hand- en spandiensten. Zonder ouderhulp kunnen wij geen feesten vieren, niet in groepjes lezen, geen uitjes maken, etc. Wij willen u dan ook vragen ons te helpen waar nodig.
Voor het helpen bij activiteiten hebben we het volgende opgesteld:
- Hulp wordt altijd gegeven op basis van vrijwilligheid en enthousiasme.
- De hulpouders helpen onder verantwoordelijkheid van de professional. Die behoudt onder alle omstandigheden de leiding over de kinderen en de activiteiten waarbij hulp geboden wordt.
- Overschrijden kinderen de regels, dan waarschuwt de hulpouder de professional.
- De hulpouder kan niet tijdens het verlenen van de hulp de professional aanspreken over de resultaten of het welbevinden van haar of zijn kind.
- De hulpouders zijn gedurende hun ´werktijd´ op het kindcentrum via ons verzekerd voor ongevallen en wettelijke aansprakelijkheid.
Hoofdluis is nog steeds een lastig en hardnekkig verschijnsel in Nederland. Alleen met inspanning van alle betrokkenen kan hoofdluis met succes bestreden worden. Ouders blijven echter eindverantwoordelijk voor de opvoeding en verzorging van hun kinderen. Wij verzoeken u allen dan ook dringend om minimaal 1x per week het haar van uw kind(eren) grondig te controleren op de aanwezigheid van hoofdluis en/of neten. Mocht u constateren dat uw kind hoofdluis heeft opgelopen, meld dit dan zo spoedig mogelijk bij de desbetreffende professional en begin direct met de behandeling ervan. Bij de drogist of apotheek zijn de speciale producten te koop. Voor meer informatie: www.rivm.nl/hoofdluis.
Zodra uw kind voor het eerst naar een kinderdagverblijfgroep, peutergroep of onderwijsgroep gaat, krijgt uw kind een antiluizenzak. In deze zak gaan de jas en ’s winters ook sjaals, mutsen en wanten van de kinderen. Mocht de zak stuk gaan of kwijt raken, dient u bij de administratie een nieuwe te kopen. Voor iedere vakantie gaan de zakken mee naar huis om gewassen te worden. Gedurende het jaar zullen alle kinderen van Balans meerdere malen worden gecontroleerd op hoofdluis en/of neten door zgn. ‘LOL-ouders’ (let-op-luis). Mocht er in de groep van uw kind hoofdluis geconstateerd worden, dan zal er via Social Schools een mail verstuurd worden naar alle ouders van de klas. Er worden hierin vanzelfsprekend geen namen genoemd.
De Medezeggenschapsraad (MR) is een orgaan voor inspraak en medezeggenschap in het onderwijs en de Decentrale Oudercommissie (DOC) doet dit voor de opvang. Beiden zijn officieel bij wet geregeld. Zij vergaderen meestal apart, maar op bepaalde thema’s ook samen.
Het doel van een oudercommissie is om in samenwerking met de organisatie de kwaliteit van de opvang te behouden en verbeteren. Tevens kan de oudercommissie een rol spelen in de communicatie met ouders.
Dankzij het medezeggenschaprecht (adviesrecht) van de oudercommissie, dat is vastgelegd in de Wet kinderopvang, heeft de oudercommissie inspraak en dus invloed op diverse aspecten van de opvang.
Een oudercommissie adviseert de opvangorganisatie gevraagd en ongevraagd over de adviesonderwerpen die in de Wet kinderopvang zijn vastgelegd. Tijdens vergaderingen worden adviesaanvragen van de opvangorganisatie behandeld en worden adviezen geformuleerd.
Daarnaast onderhoudt de oudercommissie contact met de ouders, de organisatie en de GGD. U kunt de DOC via e-mail (ockcbalans@vlietkinderen.nl) bereiken.
U krijgt berichten van het kindcentrum zoveel mogelijk via Mijn Vlietkinderen en Social Schools, een digitale communicatiedienst voor basisscholen. Via e-mails en de gratis app blijft u op de hoogte van alles wat voor u relevant is. U kunt zelf afspraken inplannen, die koppelen aan uw digitale agenda en contact leggen met andere ouders en betrokkenen. Zo krijgt u in principe elke maand onze nieuwsbrief de Veldpost. In de Veldpost staan allerlei korte mededelingen over kindcentrumactiviteiten, ouderavonden, etc.
In de centrale hal staat een trappetje met gekleurde deksels waarin de gevonden voorwerpen worden verzameld. Gevonden sieraden en sleutels kunt u terughalen bij de administratie.
In de herfst en de lente zijn de kinderen vaak verschillend gekleed. De één heeft zijn zomerjas en slippers aan en de ander loopt in zijn winterjas en op laarzen. Het weer is wisselvallig en op het plein kan het winderig en fris zijn. Kies bij twijfel voor meerdere lagen kleding, zodat een vest of trui aan- of juist uitgedaan kan worden. Vanaf groep 4 mogen de leerlingen zelf bepalen of ze met of zonder jas naar buiten zullen gaan tijdens schooltijd en bij de opvang. Indien u niet wilt dat uw kind zonder jas buiten speelt, kunt u dit zelf met hem/haar afspreken.
Verzekering
Via het onderwijsbestuur en de kinderopvangorganisatie loopt er een collectieve ongevallenverzekering onder lestijd. De geldigheid van de dekking is:
- op het kindcentrum;
- onderweg naar en van kindcentrum, tot maximaal één uur heen en één uur terug;
- tijdens kindcentrumactiviteiten.
Wij willen u er nadrukkelijk op wijzen dat deze verzekering geen vervanging is van de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren.
Als u een klacht heeft over het onderwijs of de gang van zaken in of buiten de klas dan kunt u deze klacht indienen bij de directeur van het kindcentrum. Iedere klacht wordt serieus behandeld. Veruit de meeste klachten over ‘de dagelijkse gang van zaken in het kindcentrum’ worden in goed onderling overleg tussen betrokkenen opgelost. Wij streven ernaar een bevredigende oplossing voor alle betrokken partijen te vinden. Klachten die mondeling worden ingediend handelen wij doorgaans ook mondeling af, terwijl schriftelijk ingediende klachten ook schriftelijk worden afgehandeld. Een klacht wordt zo snel mogelijk in behandeling genomen. Een gesprek met de directie zal meestal onderdeel uitmaken van de klachtenprocedure. Indien u als ouder/verzorger na afloop niet tevreden bent over de afhandeling van de klacht, kunt u beroep doen op de klachtenregeling. Die begint bij de contactpersoon op het kindcentrum. Het is ook mogelijk om direct contact op te nemen met de klachtencommissie. Lucas Onderwijs kent een wettelijk verplichte klachtenregeling en een officiële klachtencommissie.
Voor de opvang kunt u de klachtenprocedure vinden op de website van Vlietkinderen, www.vlietkinderen.nl.
Bovenschools is een vertrouwenspersoon aangewezen. De contactpersoon kan de klager doorverwijzen naar de vertrouwenspersoon. Ouders kunnen ook direct contact opnemen met de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon onderzoekt de gevolgde procedure ten aanzien van de klacht op het kindcentrum en gaat na of er mogelijkheden zijn om de klacht naar tevredenheid van de klager op te lossen. De vertrouwenspersoon laat zich hierbij informeren door de contactpersoon. In geval van strafbare feiten dient de vertrouwenspersoon de klager te wijzen op de mogelijkheid om aangifte te doen bij de politie.
Voor Lucas Onderwijs zijn er nu twee vertrouwenspersonen te weten mevrouw J. te Raa en de heer Van der Perk. Informatie over hun rol vindt u op de website van Lucas Onderwijs (Klachten en integriteit). Contactpersoon voor de vertrouwenspersonen is mevrouw L. Eelkema. Zij is telefonisch bereikbaar via het telefoonnummer van Lucas Onderwijs: 070-3001100.
Kan de klacht of de oorzaak ervan niet opgelost worden met de betrokkenen van Vlietkinderen, dan kan een geschil
worden voorgelegd aan de landelijke Geschillencommissie Kinderopvang. Deze commissie geeft advies en waar nodig
zorgen zij voor bemiddeling. Voor meer informatie kunt u terecht op: www.klachtenloket-kinderopvang.nl of https://www.
degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/kinderopvang/
Alle informatie over hoe we omgaan met de informatieverstrekking aan gescheiden ouders kunt u vinden in het protocol 'Echtscheiding en informatieverwerking'.
Hoofdstuk 8 | Aanwezigheid en verlof
Voorschoolse opvang
Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag
07:30u - 8:30u
Kinderdagverblijf
Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag
7:30u - 18:30u
Peuterspeelzaal
Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag
08:30u - 11:45u
Woensdag
8:30u - 12:15u
Peuteropvang
Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag
8:00u - 13:30u
VE-groep KNUS
Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag
8:30u - 11:30u
Buitenschoolse opvang
Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag
15:00u - 18:30u
Woensdag
12:15u - 18:30u
Basisschool